Det rigtige program til opgaven: Regnskab

Det er meget vigtigt, at man finder det helt rigtige program eller applikation til opgaven. Denne gang kigger vi på regnskabsprogrammer til danske virksomheder. Vores fokus har selvfølgelig været de gratis programmer, så alle kan være med. Der findes en del forskellige i Danmark, og vi har desværre ikke haft muligheden for at inkludere dem alle i denne lille guide.

Hvis et program bliver omtalt som værende gratis, så er der i langt de fleste tilfælde tale om en gratis version af et regnskabsprogram. Man kan vælge at opgradere til en betalt version. Visse programmer er også “kun” gratis indtil en vis omsætning. Du kan få flere oplysninger på denne side.

 

Gratis regnskabsprogrammer

Når man snakker om gratis regnskabsprogrammer i en dansk kontekst, så snakker man typisk om de to konkurrenter: Dinero og Billy. Førstnævnte er nok et af Danmarks største regnskabsprogrammer, og de har derfor en del data, som de kan anvende til at foreslå, hvordan man skal bogføre en specifik ting. Billy beskriver sig selv som “Danmarks nemmeste regnskabsprogram”, og vi kan i hvert fald sige, at det er et nemt regnskabsprogram. Hvorvidt det egentlig er det nemmeste er op til dig selv, da vi mener, at dette er meget subjektivt.

Det er vigtigt at bemærke, at bare fordi at regnskabsprogrammet i sig selv er gratis, så kan du alligevel godt have omkostninger til regnskab. Dette gør sig specielt gældende, hvis du ikke selv gider at bogføre de forskellige ting. Her giver du din bogholder eller revisor adgang til dit regnskabsprogram, og så kan de gøre det for dig. Ønsker du virkelig at spare penge, så er det bedst at gøre det hele selv. Du kan eventuelt kombinere det med en gennemgang af en revisor i slutningen af året. Der er rigtig mange muligheder.

 

“Mellemløsningen”

I det tidligere afsnit kom vi ind på, hvordan man kunne spare en masse penge ved at vælge et gratis regnskabsprogram og gøre tingene selv. Vi kom også ind på, at man kunne kombinere det med en gennemgang i slutningen af året. Der er dog også en anden mulighed, som vi vil kalde for “mellemløsningen”.

Hvis du ikke allerede har hørt om det brugervenlige regnskabsprogram Meneto, så kan du godt glæde dig til at lære mere om det. Når du er kunde hos Meneto, så er der et hold af bogholdere, der klarer dit regnskab for dig. Du skal med andre ord ikke gøre særlig meget, da der er ubegrænset bilag inkluderet i deres abonnement. Abonnementet koster selvfølgelig penge, men det kunne være et godt alternativ til en gennemgang af et gratis regnskab for enden af året. Du betaler altså en fast månedlig pris, og så klarer de moms- og årsregnskab for dig. Hvis du ikke er helt solgt på idéen, så kan vi informere dig om, at de har en gratis prøvemåned på nuværende tidspunkt.

 

Som nævnt tidligere så findes der en række andre regnskabsprogrammer i Danmark. Vælger du dog et af de ovenstående, så vil du nemt kunne finde en anden, der bruger det samme program, hvis du skulle få brug for hjælp. Har du allerede en revisor tilknyttet, så kan du høre dem om, hvad de foretrækker i forhold til regnskabsprogram.